[ecko_wide] misstag-vid-uppstart [/ecko_wide]

I din iver att bli världsberömd e-handlare över en natt kan du hinna begå många nybörjarmisstag vid uppstart av din butik.

Det finns många mindre roliga exempel på hur man INTE ska göra för att överleva första veckan som entreprenör. Till exempel att bränna hela ditt startkapital på ett lager vuvuzelor.

Här kommer fem tips på klassiska misstag som du ska försöka undvika vid uppstart

1. Undvik stora lager.

Självklart så tror du stenhårt på din affärsidé och din kan inte vänta på att få börja sälja. För att sälja behövs ett lager. Många begår misstaget att satsa varenda krona i att bygga ett lager de första de gör. Det kan bli ett ödesdigert misstag om dina produkter inte säljer. Det är mycket bättre att hålla lagernivåerna så låga som möjligt tills du ser att dina kunder efterfrågar det du köper. Tumregeln säger att ditt lager ska rymmas under sängen.

2. Försök att växa långsamt.

Ett klassiskt misstag vid uppstart är att så fort det börjar gå bra och försäljningen skjuter i höjden så börjas det investeras. Det kan vara allt från nytt kontor, bilar, personal och telefoner.

Varva ner, det är du som bestämmer över din verksamhet, även om det ibland inte verkar så. Undvik att dra på dig alltför mycket fasta kostnader, helst inga alls. För vad händer när efterfrågan helt plötsligt börjar svikta? Då står du där med ditt nya kontor med ett hyreskontrakt på 3 år och undrar vad som hände.

3. Spendera inte dina pengar på dyr marknadsföring.

Du kan din marknad bäst, och du vet förmodligen så mycket om din kund att du vet vad han eller hon har för skostorlek. Varför ska du då anlita en tredje part som ska tala om detta för dig? Det finns idag så många billiga sätt att synas på att klassisk reklam i många fall kan ses som förlegad, eller åtminstone för dyr. Tänk själv på all reklam du får i brevlådan. I 99 % av fallen hamnar den direkt i papperskorgen utan att kuvertet ens är öppnat. Den reklamen har någon betalat en halv förmögenhet för!

4. Satsa inte allt på ett kort.

Du har hittat en lukrativ kund som genast genererar massor med pengar och allt är frid och fröjd. Lukrativa kunder är alltid bra, men tänk på att ha mer än en sådan. Vad händer om din enda kund går i konkurs eller helt plötsligt byter bort dig som leverantör?

Samma sak gäller med dina egna leverantörer. Försök att alltid ha en plan B ifall det skulle gå åt pipan för dem.

5. Din produkt eller tjänst varar inte för evigt.

Alla produkter eller tjänster har en livscykel. De varar inte för evigt och måste med jämna mellanrum omarbetas eller helt tas bort. Vuvuzelan som var så populär under senaste fotbolls-VM är ett mycket bra exempel på en produkt som gjorde en och annan lycksökare till miljonär. Den produkten är också ett klassiskt exempel på en produkt med en kort livscykel. Kanske 2014 är nästa år för denna hemska tuta?

Fundera på var din produkt eller tjänst befinner sig i sin livscykel och undvik att vänta tills den är lika död som vuvuzelan är just nu! Länk: http://www.entreprenorcentrum.se/default.asp?pageid=25510

Lycka till!

Posted by rigust