[ecko_wide] öka-din-försäljning [/ecko_wide]

Jämför alltid din e-butik med en fysisk butik när du vill öka din försäljning. Det finns mängder av små ändringar och knep som fysiska butiker använder sig av som direkt går att översätta till din e-butik.

Här kommer 5 tips hur du kan öka din försäljning.

1. Taktisk prissättning.

Alla har vi varit i butiker där allt du köper slutar på den berömda 9:an. Det kallas taktisk eller psykologisk prissättning. Det finns studier som visar på att denna prissättningsmetod leder till ökad försäljning. Har du kommit fram till försäljningspriset på en produkt kommer att bli 157,49876 kr, avrunda uppåt till 159 kr så tjänar du en extra slant.

2. Lockpriser och tidsbegränsade erbjudanden.

Använd dig av lockpriser under begränsade tidsintervaller. När din kund besöker din sida och ska köpa skor ska han eller hon direkt mötas av ett erbjudande som de helt enkelt inte kan tacka nej till. Detta kräver återigen en kännedom om just din marknad. Den produkten som erbjuds ska inte finnas billigare på något annat ställe.

Erbjudandet ska bara gälla i några dagar eller max en vecka för att ha riktigt bra genomslagskraft. En positiv effekt av denna typ av försäljning är att det väcker nyfikenhet hos din kund vilket förhoppningsvis leder till att han eller hon återvänder för att kolla efter nya fynd.

3. Paketera ditt sortiment.

Sälj produkter i enheter. Om du köper x så rekommenderar vi att du köper y för bästa funktion. Du kan också baka ihop produkter i paketerbjudanden. Om du säljer datatillbehör så kan du exempelvis sälja datamöss, batterier och musmatta i samma paket. Fundera alltid hur du kan paketera just ditt sortiment och prissätt det därefter!

4. Gör ditt sortiment lättillgängligt och lättbegripligt.

I en rörig butik är det svårt för kunden att hitta det den söker. Om kläder ligger huller om buller och kunden inte hittar rätt storlek surfar de glatt vidare till din konkurrent som har bättre ordning och reda.

Tekniskt inriktade branscher kan ibland hamna i fällan där mängder av tekniska specifikationer och fackuttryck flödar. Missförstå mig rätt, det är viktigt att förklara hur produkten fungerar, visst, men det kanske också är viktigt vid försäljning att en kund vet vad det är för produkt? Tala aldrig över huvudet på en kund och fastna inte i krånglig tekniskt nonsens om det absolut inte behövs.

5. Ta bort dina hyllvärmare.

Alla former av lagerhantering kostar pengar. Om du märker att en viss vara inte har sålt någonting trots marknadsföringsinsatser finns det heller ingen efterfrågan av denna vara. Slumpa bort den eller byt ut den mot en ny vara som du tror på. Fingertoppskänsla!

Lycka till!

Posted by rigust