[ecko_wide]Byxor med läderdetaljer från Flora Manufaktur[/ecko_wide]

Drömmen om att starta eget är nog en tanke många kan känna igen sig i. Att känna att det man jobbar och sliter så hårt för, faktiskt är till för dig själv och inte någon annan. Men det kan finnas mycket som är skrämmande med att lämna tryggheten i att vara anställd och kasta sig in i det okända. Så var fallet för Helena som efter 26 år som anställd kom till ett vägval. Den ena vägen var upplyst, utstakad och tog henne tillbaka till ett liv hon kände till. Den andra, osäker, kuslig men samtidigt också oundviklig.

[ecko_columns][ecko_columns_left]

I Pixbo strax söder om Göteborg finner vi Helena Lumijärvi. Helena är VD och Designer på företaget Flora Manufaktur, ett företag som specialiserat sig på att skapa arbetskläder för kvinnor.  [/ecko_columns_left][ecko_columns_right]Helena Lumijärvi berättar om att starta eget[/ecko_columns_right][/ecko_columns] Inspirationen kom till henne när hon flyttade till hus och började arbeta i trädgården.  Hon tyckte att utbudet av arbetskläder som var specifikt anpassade för kvinnor var dåligt. – Då jag arbetat inom textilbranschen hela livet tänkte jag: Här kan jag hitta på någonting bra, nu ska jag göra arbetskläder som är sjyssta för tjejer, sådana jag själv vill ha, säger Helena.

 Helena ringde upp en av sina leverantörer som hon arbetat med tidigare och frågade ifall han var intresserad av att sy upp prover. Det var han, och Helena började skissa på sina idéer och skickade ner materialet till honom, som sedan kom tillbaka som de första proven. Efter några justeringar skapades den första kollektionen. Den bestod av tre plagg: ett litet förkläde, ett större förkläde och en omlott-kjol. Idag har kollektionen utökats och innefattar även olika byxor, toppar och jackor samt en del accessoarer.

När jag började jobba med idéen hade jag en kund på min näthinna. Då var bilden av den typiska kunden en kvinna, cirka 35 år säger Helena. Men det som är så roligt med kollektionen, någonting jag märkt över åren, är att den tilltalar en mycket bredare målgrupp. Det handlar inte om åldern, utan om personen säger Helena.

Helena Lumijärvi

Detsamma gäller yrkeskategorin. I början var produkterna riktade mot kvinnan i trädgården, men med åren så har det visat sig att det är många fler som använder dem. – Det är jätteroligt säger Helena och fortsätter: det har visat sig att det bland annat är snickare, målare och personer inom både barnomsorg och äldreomsorg som bär våra kläder.

Hon tror att anledningen till att de blivit så populära är för att plaggen är anpassade för den kvinnliga formen. – Sedan har vi lite stretch i våra produkter vilket ger en helt annan komfort när man rör sig mycket.  Helena berättar att många yrkesgrupper gillar deras kläder då de kombinerar funktion med mode. Förskolelärare går ofta ner på knä, exempelvis i sandlådan när de arbetar med barnen och då kan de sätta i knäskydd i byxorna vilket hjälper till att undvika slitage. Sedan är våra produkter gjorda i denim som i sig är slitstark och dessutom bara blir snyggare ju mer man använder dem.

Att balansera jobb, det egna företagandet och familj

Till en början var de tre arbetskamrater som tillsammans startade företaget. Helena säger att det var en bra sak för det tillät saker att snabbt komma i rullning. Men olika personer är i olika faser i livet och hennes två kollegor hoppade av företaget som idag består av Helena och hennes man.

[ecko_columns][ecko_columns_left]Flora Manufaktur - Balansera jobb och familj

[/ecko_columns_left][ecko_columns_right]Jag började som en så kallad kombinatör säger Helena. Det vill säga, någon som har en fast anställning och driver eget vid sidan. Hon forsätter: – De första åren arbetade jag heltid på mitt jobb och på kvällar och helger arbetade jag med mitt egna. Sedan gick jag ner till en halvtidstjänst. Men nu har jag nått en punkt där jag sagt upp mig helt.[/ecko_columns_right][/ecko_columns]

Jag var helt enkelt tvungen att välja då det blev så mycket att göra. Hon fortsätter med att berätta att det inte var något speciellt svårt val, inte när man stannade upp och lyssnade ordentligt på sig själv.

Att inte ge det en chans, det fanns inte, jag var tvungen att ta ett stort kliv och våga hoppa

Helena startade sin verksamhet hemma. Något som hon tror är vanligt bland nya entreprenörer.

– Jag har mitt kontor hemma och här gör jag allt från att designa till att packa mina varor säger Helena.

Helena Lumijärvi packar varor hemma

Fördelen med att ha kontoret hemma menar hon, är att man som egenföretagare jobbar väldigt mycket och då är det skönt att kunna vara hemma, speciellt när barnen kommer hem från skolan. Hon fortsätter med att berätta: – Trots mycket arbete har jag alltid varit tillgänglig för min familj och det har betytt mycket för mig.

Ger man allt man har, ja då växer man några centimeter

Som entreprenör så lär man sig så otroligt mycket säger Helena. Allt ifrån hur man skickar en EU-pall till hur man skickar ett paket till Kina, eller hur man skriver en fraktsedel. – Ibland är det jättejobbigt, man bryter nästan ihop och man vill bara dra täcket över huvudet med tankar som: jag kan inte, jag vill inte, jag orkar inte, hur ska jag kunna lära mig allt det här? Men sedan slutar man tänka så och löser det ändå, och då, ja då växer man några centimeter. Det är det som är så häftigt med att vara entreprenör säger Helena och skiner upp. Hon fortsätter: Det kan uppfattas som småsaker, men när man lärt sig något som från början verkade svårt, då känner jag mig otroligt stolt, man har knäckt koden och man törs ta nästa steg.

[ecko_columns][ecko_columns_left]För cirka två år sedan satt Helena och lyssnade på ett föredrag för nyföretagare där olika instanser var med och berättade om hur det var att starta eget företag. Idag är det hon som står där och berättar för nya entreprenörer hur det är att vara entreprenör och hur det är att starta eget företag. [/ecko_columns_left][ecko_columns_right] Att växa med sina erfarenheter [/ecko_columns_right][/ecko_columns]

– Jag har gjort den resan säger Helena, jag fattar grejen och det är magiskt.

Helena berättar att all försäljning började på nätet. De hade då en enklare e-handelslösning men ju större bolaget har blivit, både i antalet produkter men också i ökad försäljning, har gjort att de gått över till en mer avancerad lösning som passar dem bättre.

Just det här med webbshop är ju en intressant grej säger Helena. Hon fortsätter med att berätta att det är ju en trend som växer i världen och man kan få möjligheten att nå ut till fler samtidigt som det är roligt att arbeta med det grafiska materialet. Sedan är webbshoppen ett bra verktyg menar hon. – Ofta när jag är på mässor så säger jag till potentiella kunder att komma in och prova mina kläder. Då vet de hur de faktiskt sitter och skulle de vara intresserade efter att ha funderat några dagar så kan de gå in och beställa på nätet.

[ecko_youtube]kJSqZVCJrlU[/ecko_youtube]

Sedan är det också många som känner någon som handlat på mässan, och då kan de hänvisa till min webbshop.

Helenas tips för dig som vill förverkliga dina drömmar om att starta eget

  1. Gå på träffar för nyblivna företagare/entreprenörer och hör andra berätta om hur det fungerar. Här får man ofta svar på många av de frågor man kanske har. Samtidigt är det inspirerande att höra andras entreprenörsresor.
  2. Våga satsa. Det kan kännas läskigt men genom att våga pröva och ge det en ärlig chans, då kommer man att växa som person.
  3. Börja i mindre skala, exempelvis som kombinatör. Då har man möjligheten att testa sin idé utan någon egentlig risk. Det viktigaste är att börja.
  4. Lyssna på dina kunder. Vad är det de efterfrågar? Sedan får man tänka igenom om det passar det man vill uppnå, men att ha en dialog är viktig.

Textalk Stories är en serie berättelser om hur man kan gå från dröm till verklighet. Detta genom att sälja dina idéer och produkter hos Textalk Webshop. Låt dig inspireras av dessa entreprenörer som visar att med mod och vilja kan du göra succé med din affärsidé.

Posted by rigust