Att sökmotorerna är en viktig källa till inkommande trafik till din e-handel råder det ingen tvekan om. E-mail, sociala medier och traditionell marknadsföring i all ära, men hade du inte funnits i Google hade nog ditt resultat sett annorlunda ut. Att man ska sökmotoroptimera sin webshop är det ingen som argumenterar emot, men det är inte alla som vet hur man ska börja. Vad är det som är viktigt att tänka på och hur undviker man de vanligaste misstagen? Här listar jag 7 extremt vanliga misstag som många e-handlare gör och hur man rättar till dem.

1. Att inte optimera för det kunder söker efter

Det är vanligare än man tror att en e-handlare använder sitt produktnamn eller modellnummer istället för produkttypen. Så länge din produkt inte heter iPhone eller PS4 kan det vara svårt för besökare att veta att din produkt existerar innan de faktiskt har hittat till din sida och läst om den. Nu menar jag inte att du inte ska använda ditt produktnamn, jag säger inte heller att du enbart ska använda en beskrivande rubrik. Det jag menar är att namnge din produkt så att den täcker båda möjligheterna. Vissa använder sig utav mer vaga begrepp när de söker, medan andra är mer specifika.

Säg att du driver en e-butik som säljer underkläder som du själv har tagit fram under varumärket ”Ocean Wave” och modellnamn Short. Gissa hur mycket trafik då kommer få om du enbart skulle döpa din artikel till Ocean Wave – Short alternativt om du enbart skulle döpa din artikel till Kalsong – Short. Var mer specifik och försök att tänka på helheten: ”Ocean Wave SHORT – Kalsong – blommigt mönster”. Här får du med både varumärket, modellnamnet, produkttyp och stil.

Självklart ska man beskriva artikeln i sin beskrivning, men här får du möjligheten att få med sökorden i både titel, h1 och sedan i texten på ett naturligt sätt som inte verkar krystat.

2. Dåliga artikelbeskrivningar

Vissa e-handlare väljer att inte utnyttja möjligheten att beskriva sin produkt ordentligt eller överhuvudtaget. Fundera över detta, hur kan vi göra en sida unik och relevant om vi inte skriver någonting? Sökmotorerna gillar text. Det är så de vet vad sidan handlar om och som gör så att sidor med liknande artiklar urskiljer sig och inte flaggas som duplicerade. Genom att ge din artikel en ordentlig beskrivning som beskriver det unika med just den varianten eller modellen skapar du en unik sida som både ger ett mervärde till de besökare som funderar på att handla av dig samtidigt som vi tillhandahåller relevant information till sökmotorerna.

Kopiera aldrig text från konkurrenter eller använd dig av tillverkarens/leverantörens artikelbeskrivning. Detta kommer att göra mer skada än nytta för din ranking i sökmotorerna. För det första så kommer dina produkter aldrig nå samma ranking som dina konkurrenter eller din tillverkare då det faktiskt är de som har auktoritet på den texten. För det andra finns det en stor risk att sökmotorerna straffar dig för detta beteende. För det tredje så är tillverkarens beskrivning oftast inte en säljande beskrivning av produkten utan en mer informativ text och vi vill ju sälja våra produkter.

3. Att misslyckas med titeltaggen

Att misslyckas med att använda titeltaggen korrekt är bland det vanligaste misstaget jag ser hos e-handlare. Det är otroligt viktigt att inte glömma denna del och att faktiskt tänka i banorna av unikt och relevant innehåll. Titeln är inte bara viktig från ett rankingperspektiv, den påverkar även click-through-rate och i förlängningen konverteringen i din butik. De vanligaste misstagen är bland annat:

  • Titlar som saknas
  • Duplicerade titlar
  • Fel titel för fel produkt
  • Fel struktur på titeln (varumärket först istället för nyckelorden)
  • Att inte optimera titelns längd, pixelbredd och responsivitet i sökmotorerna.

Titeln på sidan är den största indikatorn på vad sidan handlar om, att inte nyttja detta för att låt sökmotorerna veta vad som finns på sidan är kritiskt. Ett verktyg som jag använder mig utav för både titeln och meta-beskrivningen för att se till att jag använder mig utav rätt antal tecken, pixelbredd och att det ser bra ut i alla enheter (dator, mobil och surfplatta) är Screaming Frog SEO spider.

Screaming Frog SEO Spider

Ett vanligt problem är att man duplicerar sidor för att sedan ändra informationen om artiklarna, men sedan glömmer man att ändra SEO-faktorer eller så ändrar man bara något litet vilket för titeln till ca 99% identiskt med andra titlar. Ta dig tid till att fundera på vad sidan handlar om och skriv en unik titel relevant för innehållet på sidan, det kommer ge dig mervärde på lång sikt.

4. Att misslyckas med meta-beskrivningen

Precis på samma sätt som med titeln ser jag många e-handlare som inte lägger tid på att formulera och optimera meta-beskrivningen för sidan.

  • Meta-beskrivningar som saknas
  • Duplicerade meta-beskrivningar
  • Fel meta-beskrivning för fel artikel
  • Fel struktur på meta-beskrivningen (inte nämna nyckelord tidigt i texten eller att keywordstuffa – när man skriver ut nyckelordet massvis av gånger för man tror att det blir mer relevant då)
  • Inte använda optimerade tecken eller pixelbredd.

Genom att skriva en bra meta-beskrivning kommer besökare att finna relevanta sidor med en beskrivning om artikeln som de faktiskt har sökt efter. Detta kommer leda till högre CTR och bättre placering i SERPen.

5. Glömma att optimera sidorna för artikelgrupper

Även om man lägger stort fokus på att optimera sina produktsidor så ser jag ofta många som glömmer av att optimera sidorna för artikelgrupper. Ett vanligt problem är att de använder sig utav en liknande text med flera av samma sökord på alla sidor, men där själva produktkategorin ändrats. Här skjuter man sig själv i foten då man tappar värdet av de sökorden då de är utspridda på alla sidor samtidigt som sidorna i sig inte blir unika.

Det är också vanligt att man enbart skriver en kort mening istället för att faktiskt arbeta fram en bra relevant text som beskriver fördelarna med den specifika artikelgruppen och vilka typer av produkter man kan förvänta sig. Det finns mängder av matnyttig information man kan placera på just dessa sidorna så som storleksguider, generella tips och blogginlägg.

6. Keywordstuffing

Jepp, detta existerar fortfarande. För er som inte känner till begreppet så är keywordstuffing en teknik där man fyller sina texter med samma sökord för man vill försöka övertyga sökmotorernas spindlar att det är detta sidan handlar om, anledningen är att man tror att man rankar högre för just de sökorden om man använder dem fler gånger. Förr i tiden när internet fortfarande bröts om någon lyfte luren och det tog 20 minter att ladda en stor bild så var detta en teknik som faktiskt fungerade. Så är inte fallet idag, tvärtom, sökmotorerna kan straffa dig om de tror att du försöker manipulera dig till ett bättre resultat i sökresultatet.

En grundregel när man arbetar med SEO är att skriva för människor i första hand och inte överoptimera för att försöka smeka spindlarna medhårs. Använd synonymer, omskrivningar och andra tekniker för att göra sidan relevant kring ett område, keywordstuffa inte.

7. Att inte analysera eller ha koll på sina sökord

Det är inte ovanligt att vi får frågor från kunder angående SEO om de haft en dipp i trafiken över en viss period. Det är absolut ingen konstig fråga, men när vi frågar vilka sökord och på vilka sidor de märker av dippen på så har de ingen aning. Det är extremt vanligt att man inte arbetar med SEO på ett strategiskt sätt med undersökning av sökord. utförande, utvärdering och sedan optimering. Det finns mängder av bra verktyg för att arbeta fram en bra SEO-strategi och där man kontinuerligt kan följa upp sina sökord och fraser.

Arbeta med verktyg så som keyword planner, Wincher och Google Analytics för att få dig en bild av vad som faktiskt händer med dina sökord och mot vilka sidor sökorden faktiskt leder. Genom att läsa på lite om grunderna i SEO och webbanalys så kommer man en lång väg, och glöm inte att sätta upp mål och syfte med era SEO-satsningar, annars vet ni ju inte vad ni arbetar för.

Ta er en titt på er butik och se ifall ni stämmer in på något av ovanstående punkter. Hoppas jag har gett er lite information att tänka på och att ni kan arbeta med dessa väldigt vanliga men ack så viktiga misstag.

 

 

Posted by

2 Comments

  1. Hej jag anlitar ett företag för att slippa hålla på med det själva för jag tycker det är krångligt
    Men jag tycker inte det händer ngt på min sida ändå, precis spm om de bara tar betalt o sedan skiter i det
    Marknadsför jag för tex 100 kr på FB kan jag få en order direkt
    Ska jag byta företag som fixar med mina ADwords till ngt annat företag eller är alla lika kassa ?
    MVH

    Bosse

  2. Många bra tips, tycker att wincher börjat ge konstiga värden. Finns det något annat prisvärt?