E-postutskick är fortfarande en av de metoder som fungerar bäst för att få kunder att handla från just dig. I denna text vill vi inspirera dig till att prova, så att du får se resultatet med egna ögon. Textalk Webshop har en helt kostnadsfri integration till Mailchimp!* Själva MailChimp är också gratis – tills du kommer upp till 12000 skickade e-post i månaden.

Här kommer en enkel guide som du kan använda för att starta din karriär som e-postmarknadsföringsexpert! 🚀

1 – Planera

Det är viktigare att skicka något bra, nyttigt och intressant än att hålla ett visst schema. Så, din plan bör fokusera på målgrupp och innehåll, snarare än datum.

Du kommer att få bäst effekt om du lyckas dela upp dina kunder i olika grupper och skicka anpassat innehåll till respektive grupp. MailChimp ger dig möjlighet att segmentera och skapa olika grupper. Ju mer relevant informationen är för varje mottagare desto bättre.

Exempel på grupper:

  • Kunder som har gjort ett köp senaste två veckorna
  • Kunder som har köpt en viss artikel
  • Kunder i Örebro

Skärmavbild 2017-11-17 kl. 07.55.34

Segmenterade utskick ger nästan tre gånger så många köp som generella utskick enligt Mailchimps data. Det lönar sig alltså verkligen att anpassa budskapet efter målgruppen! Men att börja enkelt är lika viktigt. Så, strunta i segmenteringen till en början, ifall du tycker det känns krångligt.

Du känner dina kunder bäst, det gör dig till den mest kvalificerade människan på jorden till att hitta rätt budskap. Här är några tips för att få dig att börja fundera:

  • Rabatter och erbjudanden
  • Tips och tricks för dina produkter
  • Länkar till eller eget intressant innehåll
  • Trender i din bransch
  • Nyheter om ditt företag

Låt dina prenumeranter få extra information som andra inte får. Rabatter, förhandsinformation och annat matnyttigt som ger VIP-känsla. Var inte rädd för att vara personlig. Som sagt, det viktigaste är att hålla informationen relevant – tänk på målgruppen!

2 – Utforma

Det finns många färdiga mallar att välja på. Det är verkligen en styrka med MailChimp – alla färdiga e-postmallar. Under 2016 skickades 246 miljarder e-postmeddelanden ut via Mailchimp, så det finns något som passar alla. Kom ihåg att börja enkelt och se vad som fungerar för dig och dina läsare.

3 – Följ upp

Med Mailchimps verktyg kan man får mycket intressant data. Dra nytta av det! Testa till och med olika varianter av samma utskick för att se vad som fungerar bäst.

Det råder ingen tvekan om att e-post ökar försäljning!

Skärmavbild 2017-11-17 kl. 08.08.35

Läs mer

* Kostnadsfritt under 2017. Därefter kostar integrationen 60 kr/mån.

Posted by fastation