B2B och försäljning på nätet − tips från e-handelsexperten

b2b_dibs1

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS berättar om business to business-handel i framtiden.

Handeln på nätet innebär ett mycket stort digitalt skifte. Medan försäljningen mot konsumenter tagit rejäl fart ligger försäljningen till företag efter − men beräknas att fördubblas inom tre år. E-handel är numera en hygienfaktor – inköparna på företagen börjar många gånger sin köpprocess på nätet och det är där som det första mötet med ett varumärke sker.  Om du saknar e-handel eller om din lösning håller för låg kvalitet kommer du sannolikt att bli bortvald.

Många har länge menat att det personliga säljmötet i B2B relationer är oersättliga. Samtidigt är det människor som handlar oavsett om du är konsument eller yrkesperson. Varför skulle kunden nöja sig med en mindre bekväm köpupplevelse bara för att man handlar i sitt jobb? Det digitala mötet är minst lika viktigt som det personliga mötet.

Det digitala skiftet har fört med sig ord som butiksdöden. Det är inte bara konsumenthandeln som drabbas: inom företagsförsäljning räknar man med att en miljon säljare kommer förlora jobbet i USA när även företagskunderna väljer att handla digitalt. Det är också en trend att B2C går mot B2B: till exempel Cdon som lanserat företagsförsäljning och Amazon Business har ett eget koncept som växer enormt.

Det finns ännu inte särskilt mycket marknadsdata för företagsförsäljning på nätet. I Collector Banks rapport som tas fram i samarbete med Handelns utredningsinstitut framkommer att sex av tio företag tyckte det var svårt att göra företagsköp på nätet. Drygt två tredjedelar av B2B-företagen svarade dock att de redan säljer digitalt och hela 94 procent förväntar sig att den digitala försäljningen kommer att öka. Av B2B-köparna söker tre fjärdedelar på nätet för minst hälften av sina inköp. 93 procent föredrar att handla på nätet istället från en försäljare och 86 procent föredrar att göra återkommande beställningar själv. Det är alltså tydligt att e-handeln är framtiden även för B2B-företag.

Vad behöver man tänka på för att starta försäljning mot företag på nätet? Här kommer några tips på vägen:

    • Börja direkt − det är en explosion av B2B-företag som digitaliseras just nu. Du har garanterat konkurrenter som ligger före så bestäm dig nu.
    • En bra och anpassningsbar digital försäljningskanal − eftersom B2B-affärsmodellen ofta är mer komplex krävs det både en anpassningsbar verksamhet och en bra plattform för att vinna företagens förtroende för att göra sina beställningar på nätet.
    • Satsa inte för stort från början − om du inte har erfarenhet från e-handel tidigare så är det första steget att skaffa det. Och starta enkelt, kanske har du några storsäljande produkter som du kan börja med att lägga ut på nätet.
    • Få med hela din organisation på satsningen − om alla avdelningar, från sälj och support till ekonomi, förstår vikten av att ändra er efter kundernas behov så blir resan betydligt enklare, bättre och effektivare. E-handel är en möjlighet att utveckla affärerna!
  • Skaffa dig ett nätverk inom B2B-handeln − det finns duktiga B2B-företag som redan säljer på nätet och som gärna delar med sig av kunskap och erfarenhet. Prata med andra leverantörer som kanske inte är direkta konkurrenter och etablera ett nätverk.

Hos oss på Textalk Webshop har vi många kopplingar som göra din B2B-handel enkel och prisvärd. Du kan starta ditt företags webshop redan idag. Helt gratis under uppbyggnadsperioden.

Se webinaret med Patrik, Thomas och Angelica för ännu fler trender och tips.