Månadens Webshop Wanderoo

wanderoo2.jpg

Wanderoo grundades 2014 och är ett helsvenskt företag som agerar på den internationella marknaden. Förutom försäljning inom segmentet skytte, jakt och friluftsliv är företaget även distributör åt flera ledande varumärken. Många frågar oss om vårt namn, Wanderoo. Varför heter ni det? Faktum är att namnet Wanderoo (wan·der·oo) härstammar från ordet ”Vanara”, som på sanskrit betyder Skogsmänniska. Med tanke på att vi brinner för våra produkter så tyckte vi det namnet passade oss alldeles utmärkt.

Vad var er motivation för att starta Wanderoo?
Vi uppmärksammade en marknad där det saknades vissa produkter och började titta på möjligheterna att erbjuda dessa. Initialt var tanken att enbart erbjuda dessa produkter, men vi märkte ganska fort att kunderna efterfråga fler produkter, inom samma segment. Så vi fick omvärdera det initiala beslutet och utöka sortimentet, vilket gjordes att den initiala affärsidén fick ändras under resans gång.

Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man startar en webshop?
Förutom att ha en idé, som går att omsätta i verkligheten, bör man även göra en rejäl analys av marknaden. Finns det ett behov av produkten/tjänsten? Erbjuder andra företag liknande produkter/tjänster? Vad gör att kunderna ska välja just er som leverantör? Svåra frågor, men viktiga att kunna svara på, då man måste kunna vara självkritisk. Ha heller inte för bråttom. Det tar tid att bygga upp förtroende och att få kunderna känna sig bekväma.

Vad är ert mål för verksamheten?
Vårt mål har alltid varit att bli kundens ”preferred choice”, dvs det alternativ som kunden alltid överväger när han/hon ska köpa något ur vårt segment. Att ha störst omsättning har aldrig varit vår målsättning, däremot har vi alltid strävat efter att ha Sveriges nöjdaste kunder. Handlar man av oss så vill vi att kunden ska känna att vi finns med i hela köpprocessen, samt även efter att den är avslutad. Vi har också som mål att hela tiden introducera nya märken, ej tidigare representerade på den svenska marknaden. Exempelvis så började vi introducera kinesiska high-end knivar i Sverige 2014, vilket då sågs som något hemskt. Kan ett låglöneland som Kina tillverka något bra fick vi dagligen höra. Idag ses dessa knivar som något av det mest prisvärda, sett till materialval och pris, man kan hitta.

Har ni några bra råd att ge andra som vill starta en webshop?
Var inte naiv och tro att kunder kan komma för att ni har bra priser. Det krävs tid för att få kunderna att känna sig bekväma och lita på er butik och varumärke. Titta även på konkurrenterna och lär av dem. Gör de något bra finns det ingen anledning till varför ni inte ska göra samma sak. Kopiera dock inte rakt av, utan sätt er egen prägel på det. Hitta flera grenar och utvärdera dessa hela tiden för att se vilka som är lönsamma. Kapa dem som inte är lönsamma. Det kan dock vara svårt, då det ofta finns mycket känslor investerade i ett litet företag. Försök dock att lägga dessa åt sidan och se det affärsmässiga istället.

Vad fick er att välja Textalk Webshop?
Vi har tidigare använt andra plattformar och det vi lärt oss genom det är att i takt med att företaget växer ändras också plattformens förutsättningar. Därför är det viktigt att tidigt välja en plattform det går att växa med. Förr eller senare växer man ut de ”gratisalternativ” som finns på marknaden och då krävs det ofta ett omfattande arbete för att flytta butiken. Det är också viktigt att plattformen man väljer hänger med i utvecklingen samt som den erbjuder funktioner som kunderna efterfrågar.
Under de år vi varit kund hos Textalk har vi sett hur de vuxit och kommit med både kosmetiska uppdateringar men även andra tekniska lösningar, som förenklat för oss. Att kostnaden för plattformen, jämfört med konkurrenterna, var lägre var också en sak som lockade oss.

Hur marknadsför ni er?
Vi gör reklam både i tryckt- samt digital media. Vi försöker också hålla oss uppdaterad med vilka sökord vi ska fokusera vår SEO-optimering på.

Tack Wanderoo för att vi fick lära oss mer om er verksamhet!

Vill du också synas här? Kontakta iselin@textalk.se