5 tips för att få en attraktiv webshop

Intresserad av att starta webshop?
attraktivwebshop

En attraktiv webshop ger mer försäljning. Det är sedan gammalt. Det är viktigt att fånga din besökares intresse, att de minns din butik, att det kommer tillbaka och inte minst att de handlar – såklart. Här ger vi dig 5 tips som kan hjälpa dig att göra din butik mer attraktiv.

1. Din webbshop ska vara enkel att navigera
Det är du som leder vägen för din besökare. Användarvänligheten är A och O. Gör det enkelt för din besökare att hitta det dom söker. Startsidan är det första intrycket kunden får av din shop. Den bör vara väl genomtänkt och tilltalande. Vad är det du vill att kunden ska göra? Är det att se dina produkter? Bilder? Leveransinformationen? Allt behöver inte vara samlat på ett och samma ställe, men få besökaren att enkelt hitta svaren. För mycket text och bilder kan skapa ett överflöd av information. Detta kan skrämma bort kunder.

2. Designa en logotyp som skapar känslor
Din logotyp och de känslor du förmedlar i din shop – det minns besökaren. Många symboliserar företag med just logotypen. Därför är det viktigt att du lägger tid och kärlek här. Hur vill du att människor ska minnas ditt företag eller din produkt? Är det med färg? Form? Symbol? Logotypen bidrar till den visuella känslan av företaget och den visuella känsla är en stor del av hur varumärket uppfattas.

3. Skapa en grafisk identitet som stärker ditt varumärke
En genomgående grafisk identitet i din webshop är viktigt för att skapa en enhetlig känsla. Välj färger och typsnitt som överensstämmer med ditt företags identitet och knyt ihop det tillsammans med din logotyp. Håll det enkelt. Använd samma formspråk i all kommunikation. Det stärker ditt varumärke och besökaren kommer att minnas dig.

4. Berätta din historia som genomsyrar företaget
Människor lockas av historier och berättelser där vi känner personen, kärleken, ärligheten bakom. Vi köper en produkt och berättar vidare historier – det får oss att känna oss smarta och kloka. För att vi kan något som personen mittemot dig kanske inte kan.  Människan lockas till produkter eller tjänster som de känner filosofin bakom. Vem står bakom produkterna, företaget och vad är den personens historia? Knyt ihop din webbshop, din produkt med din historia. Fånga uppmärksamheten! Bilder eller video säger mer än tusen ord. Det kommer att locka mer uppmärksamhet än en enkelt text och det skapar känslomässiga band till mottagaren. 

5. Skapa en personlig koppling med kundtjänst
Tonaliteten i hur du kommunicerar med dina kunder hör ihop med hur ditt företag uppfattas. Hantera varje kundkontakt på ett personligt sätt för att säkerställa att varje kund känner sig väl behandlad. På så sätt känner sig kunden speciell och emotionellt kopplad till ditt varumärket. Kanske skicka med ett tack-kort vid varje beställning? Eller en rabattkod? Sådana kunder tenderar att återvända.

Att skapa en tilltalande och personlig webshop kräver inte en enorm budget men en hel del tid och engagemang. 

Vill du komma i kontakt med en e-handelsexpert och bli guidad i hur du genomför dessa steg på bästa sätt eller andra har andra frågor om e-handel. Kontakta oss! Vi finns här för att peka dig i rätt riktning. Våra designers kan också hjälpa dig att skapa en personlig känsla i din webshop!

Starta webshop