6 tips för att marknadsföra ditt företag

Intresserad av att starta webshop?
6_marketingtips.jpg

Vilka är de bästa sätten att börja annonsera?
Online marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut. Med hjälp av sökmotormarknadsföring (SEM), e-post, sociala medier och digital annonsering kan du nå nya och gamla kunder. Du behöver inte finnas i alla kanaler. Välj det som passar din målgrupp bäst.

1. Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering är a och o för att synas online. Med sökmotoroptimering kan du få din webbshop att synas högre i sökresultatet. Ju högre upp din webshop hamnar i Googles sökresultat, desto fler kommer att surfa in i din webshop. Detta kallas också organisk trafik. Det är gratis och det hjälper dina kunder. Du måste bara se till att du använder rätt sökord och beskrivningar av dina produkter. 

2. Content Marketing
Content Marketing är precis som SEO ett gratis sätt att få mer fri trafik till din webshop. Genom att skapa innehåll skapar du mer varumärkesmedvetenhet, får mer trafik och fler kunder. Content Marketing är väldigt olika beroende på vad du säljer och vilken typ av kunder du har.

Till exempel en webshop som säljer köksartiklar. Du kan skapa innehåll för till exempel: de bästa knivarna för att skära fisk, 10 tips för att komma igång med matlagning för dummies, vad man ska göra när man saltade en maträtt för mycket, och så mycket mer! All denna information söks av kunder på nätet. Dina artiklar kommer att ge svar på kundernas frågor och ger dem också extra information. Därför tillbringar de mer tid på att läsa och bläddra i din webshop och kommer sannolikt att köpa produkter.

3. Marknadsföring via Sociala Medier
Sociala medier är också ett bra sätt att marknadsföra ditt varumärke och driva trafik till din shop. Ta reda på vilka kanaler som passar din målgrupp. Facebook, Instagram, Pinterest, Reddit, Snapchat och LinkedIn är alla sociala medier med miljontals användare. Välj de som passar din målgrupp bäst och lägg fokus där.

4. Pay-per-Click (PPC)
Ett betalt sätt att få trafik till din webbplats är genom att använda det så kallade pay-per-click-annonser. Pay-per-click är en metod som driver trafik till din webbplats och du betalar för varje gång annonsen klickas på. Det mest kända pay-per-click alternativet är Google Ads. Här betalar du för översta raderna på Googles söksidor. Varje gång någon klickar på din annons betalar du för kundernas besök. Andra annonssystem där du kan använda pay-per-click är Facebook, Twitter och sponsrade meddelanden på LinkedIn.

5. Affiliate Marketing
Affiliate marknadsföring är ett slags prestationsbaserad annonsering. Du får provision för att marknadsföra andras produkter. Detta kan vara ett bra komplement till din butik, till exempel när du kombinerar innehållsmarknadsföring med affiliate-marknadsföring. Du skapar innehåll men inte bara hänvisar till dina egna produkter utan till produkter som kan köpas på Amazon. På så sätt får du provision när din kund köper den produkt du hänvisade till på Amazon. Se till att dina produkter och de som du marknadsför via affiliate-marknadsföring inte är för lika, eftersom du vill att kunden ska köpa dina egna produkter i första hand.

6. E-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring används som ett sätt att kommunicera med dina nuvarande och ibland jämställda kunder. Genom att skicka denna typ av massmeddelanden kan du marknadsföra innehåll, meddela en rabatt, skapa en buzz för en händelse samt rikta dina kunder till din företagswebbplats igen. Ett välkommen, lojalitetsprogram, e-post och tips för att vårda kundrelationen är de mest skickade.

Online marknadsföring av din webbshop kan göras på många olika sätt via olika kanaler och med olika budgetar. Om du har fler frågor angående detta eller vill starta din egen webbshop, tveka inte att nå ut till vår kundservice! De kommer att svara på alla dina kvarstående frågor du kanske har.

Starta webshop