7 tips när du ska starta en webshop

Intresserad av att starta webshop?
7tips_verktyg.jpg

Att starta en webshop är inte alltid så lätt. Det finns en hel del som man kan behöva tänka på. Vi ger dig 7 tips för att du ska lyckas med din nya webshop.

1. Lägg tid på dina produktbeskrivningar och produktbilder
Presentera dina produkter enkelt. Ett första intryck är mycket viktigt när man försöker fånga in en potentiell kund. Använd bilder av hög kvalitet, så att kunderna tydligt kan se produkter och även har möjlighet att zooma. Ett bra tips är att lägga tid på att fota bra bilder, eftersom det kan göra skillnad i konverteringen. Kanske kontakta en professionell fotograf till hjälp? Ja, det kostar lite pengar, men det kommer definitivt att löna sig.

Underskatta inte produktbeskrivningen. Det är vanligt att man kopierar sina leverantörers artikelbeskrivning om du är återförsäljare. Du är inte ensam om detta! Nästan alla återförsäljare använder dessa produktbeskrivningar. Skriv din egna kreativa beskrivningar. Det säkerställer att dina produkter sticker ut från mängden och du kommer att locka fler kunder med dina intressanta beskrivningar.

2. Tänk på att skapa en tydlig struktur
Det är du som leder vägen för kunden på din webbplats. Det är viktigt att du skapar en struktur där kunden enkelt kan navigera och hitta vad de söker. En komplicerad navigering kan göra besökaren otålig och i värsta fall lämna din sida. Se till att din besökare hittar till dina välskrivna texter och fina bilder. Att det är enkelt att söka sig fram. Håll allt strukturerat och navigering så enkelt som möjligt.

3. Anpassa betalningsmetoder till din kunder
Det är viktigt att känna sig säker när man ska dela med sig av känsliga uppgifter och kortuppgifter. Hur vill dina kunder betala? När dina betalningsmetoder och kassa inte passar dina kunder kan det faktiskt vara avgörande i om kunden köper eller inte. Säljer du exempelvis till andra länder, se alltid till att du har de mest använda betalningslösningarna som finns i din butik för det landet. Det är lätt att veta vilka betalningsmetoder som används i ditt hemland, men det kan vara svårare för andra länder. Om det finns flera vanliga betalningsalternativ i ett land, se till att erbjuda fler av dem. På så sätt erbjuder du kunden fler val som bygger tillit till dina kunder.

4. Fokusera på en personlig kundservice
Glöm inte kundservice! Hur du kommunicerar med dina kunder hör ihop med hur ditt företag uppfattas. Visa när och hur dina kunder kan kontakta dig, antingen via telefon, e-post eller annat forum. Om kunden inte får svar på sina frågor, alternativt att kunden i fråga inte fått information om när på dagen kundservice är öppet, kan detta sprida negativitet till andra potentiella kunder. Se alltid till att kunden är nöjd med din service och ditt svar.

5. Syns du inte, finns du inte
I dagens samhälle är sociala medier A och O. Sociala medier är en av de saker som kan lyfta din butik. Det är gratis och låter dig nå många potentiella kunder. Företag av alla slag och storlekar kan skapa marknadsföringskampanjer med relativt små budgetar. Det är viktigt att utveckla en strategi bakom dina inlägg. Glöm inte att engagera dig, vara personlig och kommunicera. Se dina sociala kanaler som ett skyltfönster och en plats där du kan inspirera nya kunder att besöka dig.

6. Lär känna din idealiska kund
Du har en bra produkt och du kan allt om den. Nu vill du locka besökare. Vad kan du om dem? Det är viktigt att du lär känna din idealiska kund så att du kan rikta kampanjer och erbjudanden till rätt målgrupp. Vad motiverar och lockar dina kunder? Hur påverkas, agerar och lyssnar dina kunder? När frågorna är besvarade kan du lägga tid och pengar på marknadsföring med direkt och effektivt omvandlingsfrekvens som resultat. Lär känna dina kunder och prata med potentiella kunder. Du kan bli förvånad över vad du kommer att lära av dessa samtal.

7. Du behöver inte göra allt själv!
En entreprenör som just har startat en webshop vill ofta hålla en låg budget. Det är helt förståeligt. Däremot kan det vara bra att fundera på om det finns någon del i processen där du kan be om hjälp eller ta hjälp. Det kan gynna din strategi att inte lägga allt jobb på dig själv. Allt från att hantera affärsstrategi, koncept, analyser, SEO-kampanjer, samhällsinteraktion, social medier, webben, underhåll av webbplatser och uppdatering av webbplatser, webbdesign, nyhetsbrev och e-postmarknadsföring, kundservice och kontakter med leverantörer och så mycket mer! Det kan vara ett klokt val att lägga ut några av dessa saker. Det kan göra din verksamhet mer professionell och ge dig mer tid att hantera din kärnverksamhet.

Design exemplevis. Anlita en professionell webbdesigner så att du har mindre att oroa dig för, allt kommer att fungera perfekt, det kommer att se bra ut, och din webbutik kommer att realiseras på nolltid. Naturligtvis kostar det lite pengar, men det är definitivt värt investeringen.

Tveka inte att kontakta din partner eller leverantörer för de tjänster du behöver.

Starta webshop