Förbered din e-handel för sommaren

ehandel_sommar1

Sommaren närmar sig med stormsteg. Detta innebär att många lägger rutinerna åt sidan och välkomnar sommaren med sol och bad. Många e-handlare har fullt upp med att hinna med alla göromål innan semestern är kommen. Även om det finns bemanning under sommaren uppdaterar man kanske inte lika ofta, och försäljningen minskar. Hur ska du som e-handlare förbereda webbshoppen inför sommaren och behålla försäljningen? Vi ger dig tipsen!

Ge din butik en sommarkänsla
Anpassa din webbshop efter sommaren och säsong överlag. Framhäv produkter som säljer bättre på sommaren och ge butiken en känsla av sommar.

Responsivt tema och mobila köp
Under sommaren surfar kunderna ännu mer från mobila enheter. Fokusera på att anpassa webbshoppen till mobila köp så att det blir enkelt att handla från telefonen.

Ge det lilla extra
Glöm inte bort dina lojala kunder under sommaren. Håll dina kunder uppdaterade med information och erbjudanden via nyhetsbrev. Ge det lilla extra till dina trognaste kunder, som en rabattkod eller fri frakt.

Smidig checkout
I och med att andelen mobila köp stiger under sommaren är det viktig att ha en smidig checkout. Undvik onödiga fält, extra sidor och många steg. Gör köpprocessen enkel och snabb för kunderna. 

Utförsäljning
Använd sommaren till din fördel. Rensa lagret och ha en utförsäljning. Att kunna möta hösten med ett tomt lager är en fördel eftersom nya produkter ska in i sortimentet. Alla produkter kanske inte är lika relevanta för sommaren, men utförsäljning och rea trekker kunder.

Kampanjer inför sommaren och högtider
Det är snart dukat för midsommar och under högtider tenderar man att konsumera mer. En bra idé är att förbereda och anordna kampanjer där du använder dina produkter i samband med högtiden.

Kundservice VS semester
Kundservicen om sommaren är lika viktig som resten av året. Tänk på att behålla din servicenivå under hela sommaren, och inte ta semester från frågor som kommer in. Dina kunder förväntar sig samma kundservice och samma snabba leverans, även om det är semester.

Sociala medier
Under sommaren finns det mer tid att scrolla genom sociala medier, och därför är det viktig att inte försvinna och lägga ner kanalerna under sommaren. Pass på att utnyttja sommaren och publicera relaterade inlägg, sommarerbjudande, tävlingar och andra uppdateringar som du tycker är relevanta för dina kunder under semestern.

Information till kunden
Det kan vara bra att meddela och informera i dina sociala kanaler, och självklart webbshoppen hur din butik kommer fungera under sommaren, stängs verksamheten ner helt i ett par veckor eller kan dina kunder fortfarande förvänta sig samma leveranstider?

Planera och schemalägg
Skapa mailutskick och nyhetsbrev som du sedan schemalägger. Gör samma sak med dina sociala kanaler. Skapa innehåll med erbjudande som känns relevanta för sommaren. Lägg tid på detta inför semestern och njut några extra dagar i solen med gott samvete.

Med dessa tipsen är du gott utrustat inför sommaren. Ta din välförtjänta semester och låt försäljningen i din webbshop fortsätta under sommaren.