Månadens webshop The Folklore Company

header_blogg.jpg

The Folklore Company
Vi är idag 4 stycken på kontoret på Kapellplatsen inkl mig; Marie (ansvarig för logistik och det dagliga arbetet), Therese (Content Manager), Marielle (tekniskt ansvarig) och Sofia (grundare och VD). Vi har även en stjärna på vårt lager som heter Ingrid. Hemslöjdskonsult och super på att ta hand om våra kunder på bästa sätt.

Vad var er motivation för att starta The Folklore Company?
The Folklore Company startades för att erbjuda ett snabbare och roligare alternativ till att skapa personliga broderimönster. Idag är den internationella marknaden för pyssel och handarbete väldigt eftersatt och odigitaliserad. Vi såg en stor potential i att förbättra detta. Vårt driv är just att förbättra saker – vi tyckte det var orimligt att det inte fanns en sådan här lösning. Vi bestämde oss för att sluta klaga och göra det själv.

Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man startar en webshop?
Det finns oerhört många saker som är jätteviktiga – man vill INTE behöva byta efter något år mitt i en tillväxtfas! Ha i åtanke att man kan behöva fler verktyg som ska interagera med plattformen –  bokföring, Google Analytics. Att plattformen är användarvänlig, snabbt och enkelt att få upp nya artiklar, lägga in rabattkoder, jobba med foton, SEO m m. Förväntningarna från slutkunder på hur en ehandel ska se ut ökar konstant. Zooma in på bilder, enkla och tydliga flöden, snygg design, snabb utcheckning osv. Detta måste man också se att e-handelsleverantören kan erbjuda.

Vad är ert mål för verksamheten?
De som använder våra tjänster och produkter finns över hela världen. Vi är unika med detta, och det är den globala marknaden som gäller. Så vi brukar ödmjukt säga att vi ska nå ”världsherravälde”. Vi har idag jobbat främst med den svenska marknaden. Nu ska vi lyfta blicken internationellt. Visionen är att få fler människor att upptäcka handarbete. Det har vi redan lyckats med.

Har ni några bra råd att ge andra som vill starta en webshop?
Bara gör det – man lär sig längst med resan. Allt löser sig. Och använd supporten!

Hur marknadsför ni er?
Framförallt genom annonsering på Facebook, Instagram, Google Ads och Pinterest. Vi jobbar även med influencers och gör diverse samarbeten med t ex bokförlag, hotell m m.

Tack The Folklore Company för att vi fick lära oss mer om er verksamhet!

Vill du också synas här? Kontakta iselin@textalk.se


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är Sveriges största, mest erfarna och mest prisvärda e-handelplattform. Vi samarbetar med alla betalningslösningar, logistiktjänster och affärssystem som finns på den skandinaviska marknaden. Hos oss får du en komplett e-handelslösning och vi hjälper dig med allt inom e-handel och webb på ett språk som du förstår. Starta en webshop idag!

Starta webshop