Leveranser – E-barometern Q2 2019

e-barometernQ2

Konsumenter i Sverige är vana att handla online. I takt med det ökar förväntningar på flexibla och snabba leveranssätt.  Man vill själv kunna välja hur varan levereras. PostNords e-barometer Q2 2019 visar att leverans till utlämningsställe fortfarande är vanligast. Click n’ collect är det vanligaste leveranssättet e-handlarna erbjuder. Att kunna hämta på valfritt utlämningsställe eller i en butik är de leveranssätt som flest konsumenter föredrar.

Snabb leverans
I takt med den ökade vanan vid e-handel önskar man också snabbare leveranser. I rapporten framkommer att flera aktörer väljer att bemöta konsumentbehoven med hemleveranser samma dag eller till paketautomat. Rapporten visar att 3-4 dagar är konsumenternas genomsnittliga förväntan på leveranstid. Dock kan konsumenterna vara beredda att vänta längre på sina varor i utbyte mot andra fördelar. Amazon erbjuder t ex ”no-rush shipping” där varan levereras inom sex arbetsdagar och belöning i form av rabatt. Detta kan vara ett sätt att göra miljöpåverkan så liten som möjligt och ge kunderna något extra.

Flexibilitet och möjlighet att välja
Dagens konsument vet hur man vill ha leveranser. Flexibilitet är avgörande för om man handlar en vara online eller inte. Man ska enkelt kunna välja ett leveransalternativ som passar ens vardag och livsstil. 26% av svenska konsumenterna har under det senaste året låtit bli att handla för att rätt leveransalternativ inte funnits. Valfrihet och flexibilitet är alltså avgörande inte bara för kundnöjdhet utan också för konverteringsgrad.

Fri frakt minskar
Fri frakt har länge varit avgörande för att handla online. Hela 8 av 10 konsumenter tycker att fri frakt är viktigt. I många fall en viktigare faktor än snabb leverans. Ändå börjar fler aktörer välja bort fri frakt. Zalando har i år infört fraktkostnad på mindre ordrar för att försöka motverka sjunkande ordervärde. Det blir mer och mer populärt att erbjuda konsumenterna gratis frakt i utbyte mot en motprestation, till exempel medlemskap. (E-barometern Q2 2019)

Viktiga resultat från rapporten:

  • Totalt växer e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent.
  • 7 av 10 svenskar har e-handlat under andra kvartalet 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon.
  • Dagligvaruhandeln på nätet växer mest med 24 procent.
  • 14 procent av företagen har slutat med fri frakt.

(E-barometern Q2 2019)
Rapport: E-barometern Q2 2019 

Länkar
Rapport: E-barometern Q2 2019 


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop