Checklista inför Black Friday

checklista.jpg

Nu är det inte långt kvar till Black Friday. En av årets mest intensiva dagar för dig som e-handlare. Denna dagen innebär numera så mycket mer än försäljningen som pågår under fredagen. Förberedelserna har redan börjat och sträcker sig ända fram till årets julhandeln som börjar några dagar senare. Har du tänkt igenom hur du ska hantera frågor från kunder? Hur du kan säkerställa att varorna levereras i tid? Och kanske viktigast, vilken upplevelse vill du att dina kunder ska få?

Hur kan du som e-handlare förbereda dig på bästa sätt och ge en bra upplevelse till dina kunder under Black Friday? Vi har gjort en checklista till dig som kan underlätta vägen till Black Friday succé!

Lär er av förra året
Detta är en viktig punkt på checklistan. Hur såg siffrorna ut förra året? Vad fungerade bra och vad kunde ni gjort bättre? Analysera och utvärdera förra året för att sätta rätt strategi i år.

Belöna lojala kunder
Black Friday Cyber Monday är en lämplig tid att bygga relationer med dina tidigare kunder och få dem att komma tillbaka. Ge de som prenumererar på e-post-utskick tillgång till erbjudanden före alla andra. Exklusiva erbjudanden fungerar också som incitament för köpare att lämna sin e-post innan de lämnar din webbplats.

Se till att din webshop är responsiv och fungerar på mobil
E-barometern Q2 2019 visar att andelen konsumenter som handlat direkt i mobilen fortsätter att växa. Hela 49% handlade via mobil under andra kvartalet 2019 (E-barometern Q2 2019). Därför är det viktigt att ha en responsiv webshop som fungerar på mobil. Se till att dina kunder enkelt kan navigera och göra köp via mobil utan problem. Testa flödet innan Black Friday sätter igång.

Integrera en live chat
Det bör vara enkelt för dina kunder (och potentiella kunder) att komma i kontakt med din e-handel under Black Friday. Det sista du önskar är att förlora en kund för att den inte får tillräckligt snabbt svar. Hos Textalk Webshop kan du få en integrerad live chat i din webshop. Lär dig hur du lägger till en integrerad live chatt här.

Erbjuda enkla och problemfri returer
När du ökar din försäljning kan också antal återköp och reklamationer öka. Var det företag som bryr sig och ger det lilla extra. Se till att din returpolicy är tydlig, rättvis och väl kommunicerad i din webshop. Med detta visar du ett förtroende för din e-handel och tar bort potentiella risker.

Börja använda Google Analytics
Med Google Analytics kan du samla den kunnskapen du behöver för att förstå hur dina kunder handlar i din butik och vilka beteenden som finns bland dina potentiella kunder. Om du inte har integrerat Google Analytics i din butik kan du läsa hur du lägger till det här

Vad gör konkurrenterna?
Att uppmärksamma dina konkurrenters marknadsföring innan Black Friday kan hjälpa dig att samla in idéer till dina egna erbjudanden. Samla kunnskap och studera vilka typer av erbjudanden de skickar och hur ofta de påminner sina kunder. Ta inspiration, kopiera inte. Håll dessutom koll på konkurrenterna på sociala medier.

Ladda upp en händelsenedräkning i din webshop
I Textalk Webshop kan du lägga till en nedräknare och ställa in start och slutdatum för en händelse. Ett roligt sätt att engagera dina kunder inför Black Friday och få dem att agera. Nedräknaren hittar du under Utseende > Design > Redigera > Startsida > Block > Händelsenedräkning.

Se över din SEO
Se till att din webshop är uppdaterad gällande SEO.  Det förbättrar synlighet och rankning på Google. Ett par enkla saker på din webbplats att ha kolla på är:

  • Titlar
  • Metabeskrivningar
  • 404 sidor
  • URL:er

Tänk på att SEO är långsiktig och pågående process. Ju tidigare du börjar desto bättre!

Efter Black Friday – glöm inte julhandeln!
När årets Black Friday går mot sitt slut är det dags för julhandeln. När du ändå planerar inför den stora köpfesten kan du passa på att planera inför nästa också. Det läggs mycket tid på att fånga kundernas interesse under Black Friday genom erbjudanden i nyhetsbrev och annonser. Förväntningarna på att göra ett bra köp är kundernas högsta prioritet. Men hur kan du behålla kundernas interesse vidare under julhandeln?

En återkommande trend inom e-handeln varje jul är adventskalender. Tusentals e-post skickas ut varje dag i december med unika erbjudanden där man måste vara först till kvarn för att säkra erbjudandet. Detta är ett effektivt verktyg för att fånga och behålla kundernas interesse genom hela julhandeln. Utöver dina dagliga erbjudanden som genererar merförsäljning kan du stärka din webshops varumärke, etablera långsiktig lojalitet med dina kunder och lyfta fram det bästa med ditt sortiment.


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv. Eller låt våra professionella designers och programmerare skräddarsy en webshoplösnig just för dig.

Starta webshop