Öka försäljningen inför årets stora shoppingdagar

header_blogg

Payson är betallösningen på nätet för dig som vill ha en smidig checkout utan fasta kostnader. De är experter på e-handel och ger dig här några tips gällande årets bästa köpperiod!

Har du koll på de stora shoppingdagarna?
Att shoppinghögtiderna blir allt fler innebär förändrade köpmönster hos konsumenterna, detta är något som alla med en webshop måste anpassa sig till. Från att julhandeln egentligen har varit den enda stora köpdagen finns det flera stora shoppingdagar där du som e-handlare behöver förbereda dig ordentligt, bland annat inför Black Friday. Det är faktiskt allt fler som börjar julhandla redan i oktober, så det gäller att vara väl förberedd!

Vi vet ju hur Black Friday blir större för varje år som går och i år bedöms den stora shoppingdagen att växa hela 20 procent. Du som är e-handlare har säkert stenkoll på läget inför Black Friday – men har du koll på de andra viktiga dagarna?

Singles day
Redan 11/11 är det Singles day, dagen som kinesiska Alibaba redan 2009 både lanserade och varumärkesskyddade. Dagen är till för de “stolta singlarna” att kunna unna sig något fint på. Dagen är faktiskt större än Black Friday sett till den globala försäljningen online, något som många svenska företag kanske inte hängt med på. Här finns det alltså guldläge för dig att nå ut till köpglada personer som har koll på alla stora shoppingdagar!

Black Friday eller Black week?
Det har blivit populärt att ha rabatter under hela veckan som Black Friday infaller i. Det som tidigare var en shoppingdag har alltså blivit mer än en veckas shoppande.  Hakar du på trenden med att ha erbjudanden som sträcker sig under hela veckan, eller stannar du kvar vid exklusiviteten av Black Friday?

Cyber Monday
Glöm inte bort Black Fridays lillasyster; Cyber Monday! Inte lika stor som Black Friday, men dagen blir större för varje år. Slutklämmen på shoppingdagarna.

Julhandeln, såklart!
Det finns alltid dom som handlar klapparna på nätet i sista minuten. Se till att vara tydlig med leveranstiderna och håll de tider du lovar! Du vill inte göra dina kunder arga om dom inte får julklapparna i tid.

4 steg för hur du får kunderna att handla hos just dig!
Konsumenterna är under Black Friday och de andra shoppingdagarna helt inne på att hitta produkter till lägsta pris. Gratis frakt, snabba leveranser, bra kundservice, enkla returer och rätt betalsätt är också flera faktorer som spelar in i vart kunderna genomför sitt köp. Gör du detta bra, är det är dessa fyra punkter som får kunderna att välja dig över konkurrenterna!

BF-4tips

  1. TRYGGA & SMIDIGA BETALNINGAR
    Du vet väl att en av tio har avbrutit ett köp på grund av önskat betalsätt inte fanns tillgängligt (E-barometern 2018, PostNord)? Se därför till att använda en checkout som täcker alla betalsätt! Det är också viktigt att köpet måste gå smidigt till när kunden väl lagt sina varor i kassan, för tålamod är något som många saknar när det kommer till att shoppa på nätet under Black Friday. En snabb checkout utan långa registreringsformulär är A och O för att du ska vinna över konkurrenterna på nätet & öka försäljningen.
  2. SNABB KUNDSERVICE
    Under de populära shoppingdagarna är tiden knapp. Har kunderna några eventuella frågor är det bra att du är redo att besvara dessa snabbt! Om det är möjligt kan du ha en FAQ på sidan med svar på de allra vanligaste frågorna, det minimerar möjligheten att bli överbelastad med frågor.
  3. BRA RABATT MED EFFEKTIV UPPFÖLJNING
    Om du inte kan ha lägsta pris på en viss produkt finns det andra saker som du kan ge till kunden för att få hen att välja att handla hos just dig. Kanske en rabattkod till framtida köp? En liten överraskning om varukorgens värde är över en viss summa? Eller kanske den billigaste frakten med fria returer? Hitta något som dina konkurrenter inte har och gör detta till din fördel. Få kunden att förstå varför de ska handla hos dig! Efter att kunder har shoppat måste du ha effektiv uppföljning. Nöjda kunder är din bästa marknadsföring, värna därför om dessa! Nyhetsbrev är en billig och effektfull metod att nå ut till dina kunder.
  4. SNABBA LEVERANSER
    Kunderna vill gärna snabbt veta när de kommer att få leveranser från dig, se därför till att visa denna information tydligt på startsidan, i toppmenyn, på produktsidorna och vid kassan. Det är superviktigt att du kan garantera att dina leveranstider stämmer, speciellt för eventuella sista-minuten-shoppare! Likt att använda fler betalsätt, är det viktigt att faktiskt kunna erbjuda flera leveranssätt. Vissa vill få paketet till dörren medan andra föredrar att hämta ut det vid sitt ombud.

Glöm inte att satsa lite extra på marknadsföring inför de stora shoppingdagarna eftersom konkurrensen är hög. Se över hur förra året gick och gör det ännu bättre i år, både när det kommer till marknadsföring, leveranskvalitet, kundservice och antalet ordrar.

Stort lycka till med försäljningen!
/Vi på Payson