8 vanliga SEO-misstag i e-handel

seo_misstag

Att sökmotorerna är en viktig källa till inkommande trafik till din e-handel råder det ingen tvekan om. E-mail, sociala medier och traditionell marknadsföring i all ära, men syns du inte i sökmotorer, i synnerhet Google, hade nog resultatet sett annorlunda ut. Att man ska sökmotoroptimera sin webshop är det ingen som säger emot. Vad är viktigt att tänka på och hur undviker man de vanligaste misstagen? Här är åtta vanliga SEO-misstag i e-handelsvärlden och vad du behöver tänka på!

Duplicerat innehåll
Kopiera aldrig text från konkurrenter eller använd dig av tillverkarens/leverantörens artikelbeskrivning. Du kan självklart hämta inspiration från andra, men se till att alltid skriva med egna ord. Att inte lägga tid på eller skriva unika texter för varje sida innebär att det blir svårare att ranka på relevanta sökord. Om man kopierar innehåll från en konkurrent eller andra källor riskerar man att straffas av Google.

Dåliga artikelbeskrivningar
Vissa e-handlare utnyttjar inte möjligheten att beskriva produkten ordentligt eller till och med inte alls. Sökmotorerna gillar text. Det är så de vet vad sidan handlar om och gör så att sidor med liknande artiklar skiljer sig från varandra. Genom att ge artiklar unik och utförlig beskrivning ger du både mervärde till besökaren och relevant information till sökmotorer.

Att misslyckas med titeltaggar
Tänk unikt och relevant innehåll. Titeln är inte bara viktig från ett rankingperspektiv, den påverkar även click-through-rate och i förlängningen konverteringen i din webshop. Några vanliga misstag:

  • Titlar som saknas
  • Duplicerade titlar
  • Fel titel för fel produkt
  • Fel struktur på titeln (t ex varumärket först istället för nyckelord)

Att misslyckas med meta-beskrivningen
På samma sätt som med titeln ser man många e-handlare som inte lägger tid på att formulera och optimera meta-beskrivningen för sidan. Vanliga misstag är:

  • Meta-beskrivningar som saknas
  • Duplicerade meta-beskrivningar
  • Fel meta-beskrivning för fel artikel
  • Fel struktur på meta-beskrivningen (t ex inte nämna nyckelord tidigt i texten)

Genom att skriva bra meta-beskrivning kommer besökare att finna relevanta sidor med en beskrivning om artikeln som de faktiskt har sökt efter. Detta kommer att leda till högre click-trough-rate och bättre placering i sökmotorerna.

Ingen mobilanpassning
En mobilanpassad webshop är numera en förutsättning och ett måste för att lyckas i sökmotorerna. En av anledningarna till detta är att mobilen är det primära valet för konsumenterna, men också för sökmotorerna. Allt flera konsumenter flyttar sig från datorn till mobilen och möts man inte av en mobilanpassad sida går man till en konkurrent istället.

Inga genomtänkta nyckelord
Innehåll är ett av de viktigaste elementen för att lyckas med sökmotoroptimering. Ett SEO-misstag många gör är att skriva texter utan att fokusera på väl utvalda nyckelord/sökord. Utför sökordsanalyser och kolla upp vad dina potentiella kunder söker efter. Det finns flera kostnadsfria verktyg för att hitta sökord. Om du endast fokuserar på din egen text utan att ha sökorden i åtanke kommer du inte få bra resultat i sökmotorerna.

Gratisverktyg för sökordsanalys:

Optimering av bilder
Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas hos sökmotorerna. Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av din webshop och som en viktig komponent för dina besökare. Se därför till att ha bilder på alla sidor. Det är därför viktigt att dina bilder är optimerade, det vill säga:

  • Rätt format
  • Använd bilder av hög kvalitet

Om du inte lägger tid på att optimera dina bilder är chansen stor att du försämrar din SEO överlag.

Inget SSL
För de flesta e-handlare är SSL-certifikat en självklarhet, men det finns många som fortfarande inte har implementerat detta. Har du fortfarande inte ett certifikat är risken stor för att din rakning hos sökmotorerna försämras.

Har du en Textalk Webshop utan SSL? Läs och lär mer om detta här

Checklista

  • Lägg tid på en bra och säljande titel för varje sida (olika för varje)
  • Skriv engagerande och säljande metabeskrivningar för alla sidor (olika för varje)
  • Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor
  • Lägg tid på och jobba fram bra texter till sortimentet
  • Använd bilder av god kvalité som du har rättigheter att använda
  • Gå igenom dina egna länkar. Är det något som saknas?
  • Peka om gamla sidor och felsidor och gör 301-redirects
  • Se till att din webshop är responsiv
  • Se till att din webshop är säker och använder ett SSL-certifikat

Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop