Bring Research: Julhandeln 2019

bring_reserach_jul19.jpg

För många e-handlare är tiden före jul en hektisk period. Det är mycket som ska hinnas med och inte minst julklapparna är något som många upplever som ett stressigt moment. De som handlade sina julklappar på nätet under 2018 gjorde det just av anledningarna för att spara tid, slippa köer och spara pengar. 

E-handelsrapporten från Bring Research visar att det framför allt är tre saker som tydligt särskiljer köpen av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet: 

  • Snabb leverans och hemleverans efterfrågas i större grad
  • Fler handlar i nätbutiker som de inte vanligtvis handlar i 
  • Retur- och bytesvillkor, samt leveranser och tidsfrister är viktigare under julen jämfört med andra tider på året

Stor potential för en lyckad julklappshandel på nätet 2019
Det finns det en stor potential för ökad julklappshandel på nätet 2019. Förra året handlade nästan hälften av alla svenskar julklappar på nätet. Men fortfarande är det få som endast handlar sina julklappar på nätet. 3 av 10 svenskar handlade mer än 75% av sina julklappar på nätet. (Bring Research 2019)

Fysisk butik VS nätbutik
De som enbart handlar i fysiska butiker har ett större behov av att kunna få hjälp, se produktet, lättare kunna byta den, men de kan också vara sent ute eller vill få inspiration från butiken. De som väljer nätbutiker gör det för att spara tid, slippa stress, köer och spara pengar.

Nya kunder behöver mer information än återkommande kunder
Synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder till att besöka och handla i din nätbutik. Bra priser, ett passande sortiment och bra betalningslösningar är själva grunden för tilliten. Omdömen och betyg, trygghetscertifiering, snabb leverans och enkel returlösning är också det kunderna ser på som tillit.

Leverans och retur
Under den hektiska julhandeln är det ännu viktigare för kunderna med snabba leveranser och hemleveranser. Tiden före jul känner många av stress för att hinna med allt. Det är därför numera ett måste att kunna erbjuda leveranser och alternativ som kan spara tid och förenkla kundens vardag under julen. Se till att vara tydlig med leveransdagar och tider så att kunden kan vara säker på att paketet hinner fram i tid. Glöm inte retur policyn. Kunderna förväntar sig en utökad tid för returer under julen, och just returvillkor kan vara ett argument som får kunden att genomföra köpet hos just dig.

Stäng inte nätbutiken för julklappsköp innan du måste
I år infaller julafton på en tisdag. Här är det viktigt att du utnyttjar tiden väl före jul och ser till att hålla din webshop öppen så länge som möjligt. Erbjud snabba leveranser och stäng inte nätbutiken för julklappshandeln innan du måste. Det finns alltid dom som är lite för sent ute när det kommer till att köpa julklappar och det är väl klart att du vill hjälpa även dem.

Brings bästa tips och råd som kan öka din försäljning under julhandeln:

  • Trygga kunder genomför julklappsköp
  • Utökad retur och enkel retur
  • Möjligheten att byta varor kommer att särskilja dig från andra nätbutiker
  • Stäng inte nätbutiken för julklappsköp innan du måste
  • Rätt leveransalternativ kan öka din försäljning

(Bring Research 2019)
Så vinner du kampen om julhandeln!


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop