En hållbar e-handelsjul

ehandelsjul_19.jpg

Att sälja prylar och tänka på klimatet kan låta motsägelsefullt. Samtidigt vet ni som jobbar med e-handel att kunder som vet vad de behöver och vill ha är de bästa kunderna.

Julen är överkonsumtionens högtid. Förra julen handlade svenskarna för 80 miljarder kronor under december. Nu har HUI Research presenterat årets julhandelsprognos, som spår att årets julhandel kommer att öka med 3 procent. Om mindre än två veckor är det Black Friday där försäljningen förväntas öka med 20 procent. I takt med att handeln och konsumtionen växer ökar också belastningen på miljön. Hur kan man få konsumenterna att julhandla hållbart och har du som e-handlare koll på hur du kan vara klimatsmart?
(HUI Research Julhandelsprognos 2019)

1. Paketering
Packa smart när du ska skicka iväg varor till dina kunder. Anpassa paketeringen efter vad kunden har köpt. Investera i material i olika storlekar för att minimera mängden oanvänt utrymme. Använd miljövänligt material.

2. Grönt hela vägen hem
Det har blivit allt vanligare att skicka paket med miljövänliga alternativ som till exempel el-fordon eller cykelbud. Undersök med dina leverantörer om du kan skicka miljövänligt hela vägen fram till kunden. Se över dina fraktalternativ och var noga med vilka leveranser du erbjuder. Kan du frakta mer miljövänligt?

3. Ge något tillbaka
Visa dina kunder vad du faktisk gör för miljön och vad de bidrar till genom att handla oss dig. Klimatkompenserar du en viss procent av försäljningen eller frakten kunden betalar för? Visa vad pengarna går till. 75% av svenska konsumenter gör medvetna val sett till miljöpåverkan, hållbarhet og arbetsvillkor när de e-handlar. E-handelsbarometern 2019

4. Minska returerna
E-handeln växer och det gör även antalet returer. Många som handlar kläder online beställer fler plagg än vad de planerar att behålla. Man är osäker på passform, storlek eller färg vilket resulterar i flera returer. Med några få enkla knep kan man göra skillnad:

  • Utförlig information om produkten
  • Recensioner från andra nöjda kunder
  • Beskrivning av passformen
  • Storleksguider

5. FAQ
Ett annat sätt att minska returer är en tydlig FAQ (eller Frequently Asked Questions). Här kan du samla vanliga frågor och deras svar. Detta sparar också mycket tid och kan göra en stor skillnad för miljön.

E-handel är här för att stanna. Även om konsumtionen blir allt mer medveten kommer vi att fortsätta shoppa. Paket kommer att behöva skickas. Kreativa lösningar och utveckling gör att vi samtidigt kan ta mer hänsyn till miljön. Vad är ditt bästa tips för att göra e-handeln mer hållbar?


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop