Kundcase: Standtall.se

standtall_header.jpg

”Skulle bli galen om jag inte kunde filtrera på min egen storlek i en REA-sektion”

Vi träffade Patrik och Karl på Standtall.se för att prata om att filtrera produkter och hur försäljningen har påverkats av filterfunktionen. Vi fick också mycket insikter i varumärkesuppbyggnad, återkommande kunder och marknadsföring.

Standtall.se startade 2015 och är inne på sin fjärde vinter. Produkterna är helt vinterbaserade. Snowboards och allt vad det innebär. Grundaren Patrik har jobbat i branschen sedan 1995 och kan en del om ämnet. Han har stor erfarenhet av varumärkesbyggande och vill med Standtall positionerade sig inom kunskap om det de säljer. De har jobbat målmedvetet med guider för att ge ökad trovärdighet och för att visa att de är proffs på det de gör.

“Vi vill öka organiskt. Idag ligger vi topp tre på alla våra viktiga sökord. Det ligger mycket arbete bakom det”, säger Patrik.

Att börja sälja mer utomlands ligger också i planen men dock inte fullt ut än. Patrik menar att om de jobbar med SEO kommande år och ökar succesivt så kommer det kanske under en 3-årsperiod.

Därför är det viktigt att kunna filtrera sina produkter
Standtall har cirka 60-70 % besökare via mobil och vill att köpupplevelsen ska kännas enkel oavsett enhet. Att kunderna enkelt ska kunna filtrera produkter är mycket viktigt. Det gäller främst produkter med olika storlekar. De kan ännu inte avgöra om nya filtreringsfunktionen har bidragit till ökad försäljning, inte heller har de fått någon feedback från kunder men menar att funktionen i sig är en självklarhet för många. De kan dock se en trend inom REA-kategorin och kläder.

“Skulle bli galen om jag inte kunde filtrera på min egen storlek i en REA-sektion, som i vanliga fall är väldigt utplockad” säger Karl som är ansvarig för webshopen och jobbar mycket med att packa varor, svara på frågor, sociala medier och returer på Standtall.

bring_reserach_jul19.jpg

Patrik och Karl är nöjda med filteringsfunktionen och tycker att den var enkel att sätta upp. De använder export och importerar produkterna med olika filter. Det fungerar utmärkt för de tusentals produkter Standtall har i sitt sortiment.

Viktigt att tänka på när man marknadsför sin E-handel
När Patrik själv behövde hjälp med att komma igång med marknadsföring tog han hjälp i Facebook-gruppen “Svensk E-handel.” Han minns mycket väl ett svar i gruppen som endast innehöll tre bokstäver: SEO. Patrik och Karl menar att det är där man ska börja och lägga tid. De tipsar om att lägga 30 minuter varje dag på SEO. Effekterna syns efter cirka ett år. 

“Tack vare att vi jobbat så mycket med SEO så kommer vi på första sidan på Google innan vi ens fått in produkten” säger Karl.

Standtall jobbar konstant med beskrivande säljande texter i artikelbeskrivningar och vill förmedla varför produkten ska köpas av just dig. “Det är ett hästjobb men det ger oss en trovärdighet och SEO-stryka. Det är vår helhet som gör att kunderna kommer tillbaka.” De poängterar också att man inte ska lyssna på vad alla säger om marknadsföring.

Patrik säger: “Alla tips kanske inte passar just dig. Du får hitta din grej. Som liten E-handlare måste du ständigt bevisa dig.”

Trustpilot är en annan funktion som fungerar riktigt bra för Standtall.se där de förmedlar att kunderna är nöjda och som i sin tur lockar nya kunder.

Vill bidra till miljön
Många säger att en e-handlare som inte har tänker miljösmart snart inte kommer att klara sig i branschen. Att hela tiden tänka på helheten, var produkten kommer ifrån, hur den är tillverkad, importer, leveranser och returer är viktig information för köparen idag. Standtall.se har jobbat mycket med sin storleksguide på framför allt boots.. Något som de tror är viktigt för att bidra till minskade returer. 

standtall_1.jpg

“Vi hade närmare 50% returer på våra skor” säger Patrik och förklarar att de då endast visade skostorlekarna i US storlek i webbutiken. Med deras storleksguide beskriver de hur man köper en snowboardboots i butiken samt att de även lagt till storlekarna i cm för att få kunderna att mäta sina fötter istället för att gå på US storlek som aldrig stämmer mellan olika varumärken. På så sätt kan de få kunden att mäta sina fötter och därmed köpa rätt storlek från start. Det har bidragit till stor skillnad i returer.

Besök webshopen Standtall.se och se hur de jobbar med filterfunktionen.
Läs om hur du aktiverar filterfunktion i vår manual 


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop