E-handlarnas säljkalender 2020

saljkalender_2020

Snart är detta e-handelsåret slut och vi börjar närma oss ett nytt år med nya möjligheter.  Nu är det dags att planera inför årets försäljningsperioder eller i iallafall få en översikt om när de är och vad man bör tänka på.  Vi har därför sammanställt en lista över de viktigaste försäljningsperioderna / dagarna för 2020 för att hjälpa dig att planera.

januarirea.jpg
Januarirean 2. januari
Efter en hektisk julhandel börjar en av årets viktigaste säljperioder för e-handlare. Under denna perioden väljer kunden i allt större grad att handla på nätet för att undvika den stress som kan uppstå i fysisk butik. Många förväntar sig att hitta billiga varor på nätet och bra erbjudanden. Se till att vara förberedd och sälj ut dom produkterna du inte fick sålt innan jul.

valentinesday_rea.jpg

Alla hjärtans dag 14. februari
Enligt rapporten från Svensk Handel “Alla Hjärtans Dag 2018” är det endast 12 procent av e-handlarna som tycker att Alla hjärtans dag är en viktig högtid för den egna webshopens försäljning. Detta trots att 46 procent av svenskarna planerar att uppmärksamma dagens högtid på något sätt. Många kunder söker efter en present att ge någon som de tycker om. Eftersom många planerar att köpa något denna dagen har du guldläge att öka försäljningen. Källa: Svensk handel 2018

pask_rea.jpg

Påsk 6 – 12 april
Skärtorsdagen sägs vara dagligvaruhandelns absolut bästa dag på året. Men samtidigt som svenskarna målar ägg, äter godis och umgås med familjen inleds årets mörkaste period för e-handeln. Detta är nämligen årets sämsta tid för Sveriges nätbutiker. Om du önskar att ha ett påskerbjudande i din butik är det smart att göra detta innan ledigheten börjar och meddelade dina kunder i god tid.

green_friday.jpg

Green Friday 24 april
Green Friday har startat som en motreaktion till Black Friday. Denna dagen etablerades av CDON 2016. Efter detta har flera butiker tagit till sig Green Friday och då speciellt e-handeln. Namnet syftar på miljö och hållbarhet. I samband med dagen har CDON skänkt pengar till Rädda Regnskog för att klimatkompensera sina leveranser. Under dom senaste åren har det blivit viktigare för kunder att handla miljövänligt. Detta är ett guldläge för dig att visa upp att du aktivt tar miljöansvar under Green Friday.

midsommar_rea.jpg

Midsommar 19 – 20 juni
Detta är en viktig period för dagligvarubutikerna. I några år har påsken och midsommar tävlat om vilken som är årets sämsta e-handelsdag. Här gäller nog samma sak som för påsken. Om du önskar att ha ett midsommarerbjudande i din butik är det smart att göra detta innan högtiden börjar och meddelade dina kunder i god tid. Ett lite tips: många ser efter kläder och dekorationer inför midsommar. Se till att fronta dina bästa produkter och lyft fram ett erbjudande som kunderna lockas av. Efter midsommar är det dags att börja fundera på sommarrean. Förbered din e-handel för sommaren här!

sommar_rea.jpg

Sommarrea
Sommarrean startar som oftast i mitten av juni, beroende på konkurrensen och kundernas köpkraft. Använd sommaren till din fördel. Rensa lagret och ha en utförsäljning. Att kunna möta hösten med ett tomt lager är en fördel eftersom nya produkter ska in i sortimentet. Alla produkter kanske inte är lika relevanta för sommaren, men utförsäljning och rea drar kunder. Ett tips som ökar din försäljning under sommaren 

backtoschool_rea.jpg

Back to school tidigt i augusti
Augusti betyder skolstart för många vilket innebär att många butiker väljer att ha en mängd Back to school-erbjudanden”. Många e-handlare säljer kanske inte produkter som passar till denna kampanjen, men om du har ska du absolut passa på att ha ett bra erbjudande. Detta är en viktigt tid på året för många där föräldrar och studenter köper det dom behöver för en lyckad skolstart. Så förbereder du din e-handel under hösten

halloween_rea.jpg

Halloween / Alla helgons afton 31 oktober
Överväga om du behöver ha erbjudanden eller inte. Har du speciella produkter som passar till Halloween exempelvis maskeradkläder, godis, dekorationer etc? Lyft fram dina erbjudanden och gör din webshop redo inför en skrämmande försäljning.

singles_day.jpg

Singles day 11 november
Singles Day som ursprungligen en kinesisk shoppingdag, är ganska så nyetablerat i Sverige. Här finns det nu ingen speciellt stor konkurrens mellan e-handlare, vilket leder till att pressen inte är densamma som under exempelvis Black Friday eller julhandeln. Här får du själv bestämma om detta är något du vill satsa på i din e-handel eller ha is i magen tills Black Friday kickar igång.

blackfriday.jpg

Black Friday 27 november
Black Friday är den absolut bästa shoppingdagen i Sverige. Detta är början på julhandeln och en möjlighet att fördubbla din försäljning i din webshop. 2019 e-handlade svenskarna för 7,1 miljarder kronor. Detta är en dag du inte vill missa som e-handlare. Dom senaste åren har det också blivit populärt även med “Black Week” hela veckan, följt av “Black Weekend”. Checklista inför Black Friday

cybermonday.jpg

Cyber Monday 30. november
Begreppet Cyber Monday skapades för att övertyga konsumenter att handla online. Cyber Monday är måndagen som infaller tre dagar efter Black Friday. Först och främst riktar denna dagen sig mot e-handlare, men dom senaste åren erbjuder även många fysiska butiker unika erbjudanden. Detta har snabbt blivit en av dom största shoppingdagarna på nätet. En dag du som e-handlare inte vill missa!

julhandeln.jpg

Julhandeln 1. december
Strax efter Black Friday och Cyber Monday är det dags att förbereda din butik för årets köpfest. Varje år ökar försäljningen under julen och vi handlar mer julklappar online än någonsin. Du som jobbar med e-handel har därför ett guldläge att få kunder att välja just din webshop att handla julklapparna i. Ha i åtanke att många handlar julklappar redan i oktober, så sätt igång att förbereda julanpassningen av din webshop redan i september. Öka försäljningen inför årets stora shoppingdagar

mellandagsrea.jpg

Mellandagsrean 25. december
När stressen efter julhandeln lagt sig är det dags för nästa shoppinghöjdpunkt: mellandagsrea. Nu är det dags att göra sig av med alla produkter du inte fick sålt innan jul. Under mellandagsrean är det många som e-handlar. Låt inte denna möjligheten gå ifrån dig. 


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop