Trender inom e-handel 2020

trends_ehandel20

I slutet av 2019 förväntas svensk e-handel att växa med 14 procent. Detta innebär en samlad e-handelsomsättning på 88 miljarder kronor enligt en prognos från Postnord.

I den mycket konkurrensutsatta e-handelssektorn måste relevans vara högsta prioriteten. Här måste du som e-handlare alltid ha kolla på de senaste trenderna och hur dina kunders köpbeteende påverkas av dina beslut. E-handlare måste ständigt vara medvetna om kunders köpbeteende och hur marknaden kan ändras från en dag till en annan.

Ett av de bästa sätten att göra detta är genom att helt enkelt vara uppmärksam och uppdaterad med e-handelstrender. Det finns alltid en risk med att testa de senaste trenderna. I slutändan är det viktigaste att det man gör gynna dina kunder.

Inför e-handelsåret 2020 finns några betydande trender som varje e-handlare bör vara medveten om och överväga att dra nytta av.

6 e-handelstrender att hålla koll på under 2020: 

Försäljningen via mobilen kommer fortsätta att öka
Alla e-handlare vet hur viktigt det är att göra webshopen mobilvänlig. Majoriteten av konsumenterna besöker och handlar produkter via mobil. Men det är inte bara mobiltrafiken som ökar – försäljningen påverkas också.

När mobila betalningar blir säkrare känner kunderna sig nu trygga att göra köp via mobilen. Processen blir enklare och fler enheter stödjer nya betalningsmetoder. Andelen e-handelsförsäljningen på mobila enheter förväntas överstiga 70% under 2020. Att mobiloptimera är ett smart långsiktigt affärsbeslut.

Google blir en marknadsplats
Om du inte har ett välkänd varumärke kommer sannolikt de flesta kunderna hitta dig via organiska eller betalda sökningar efter produkter din e-handel erbjuder. För att visa dina produkter för en större publik bör du optimera för Google Shopping. Detta är en extremt kraftfull försäljningskanal – och det kan lyfta din SEO till nya höjder.

Starta det nya året med Google Shopping i din e-handel

Kunder handlar via sociala medier
Sociala medier är mycket mer än bara gillamarkeringar och delningar. Många sociala kanaler förvandlas nu till en egen sökmotor – och 55% av online-shoppare har köpt en produkt direkt via ett inlägg i sociala medier.

Många plattformar gör det superlätt för e-handlare att sälja direkt via sociala medier. Detta innebär att kunder kan klicka på specifika produkter i ett inlägg och ledas direkt till en produktsida, vilket gör kundupplevelsen ännu lättare.

Anpassningsbara produkter
Produkter där kunden själv anpassar kommer att tas till nästa nivå. Många webshopar utnyttjar interaktivt innehåll – som undersökningar för att bygga helt anpassade produkter som uppfyller varje kunds behov eller preferenser. En annan viktig fördel med den här funktionen är att du också får information om vad din kund gillar. Genom att använda denna information kan du rikta in dina kunder genom att visa liknande produkter via betalda annonser.

Enligt e-handelsexperter är detta den mest effektiva e-handelstrenden du bör följa under 2020 för att driva försäljning till din webshop.

Flexibla betalningsalternativ för stora köp
Om dina produkter är mer åt det dyra hållet, kan det vara svårt att konvertera nya kunder eftersom det kan ses på som ett riskabelt köp. En e-handelstrend som kan hjälpa dig att bekämpa detta är att erbjuda flexibla betalningsalternativ där kunden själv får bestämma och känna sig bekväm.

E-handel och konsumenter blir mer miljövänliga
Att bry sig om miljön är inte bara för trädkammare eller millennials längre. De flesta konsumenter idag är mycket mer medvetna om deras miljöpåverkan och de vill mer än gärna stödja företag som gör sitt yttersta för att minska koldioxidavtryck. Många e-handlare gör sitt bästa för att använda återvunna eller nedbrytbara material.

75% av svenska konsumenter gör medvetna val gällande miljöpåverkan, hållbarhet och arbetsvillkor när de e-handlar.
E-handelsbarometern 2019 

Även om trender i sig kommer och går, är det viktigt att du som e-handlare uppmärksammar det som har betydande effekter för kundupplevelse och konverteringar. Trots att dessa trender kan förändras och utvecklas med tiden ser många webshopar bra avkastning genom att dra nytta av dem.


Skärmavbild 2019-06-19 kl. 14.12.29

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och möbler och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform.  Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv

Starta webshop